Artykuły

Szal Piêu - niezwykłe nakrycie głowy kobiet narodu Thái đen

Każdy z 54 narodów zamieszkujących Wietnam posiada własne dziedzictwo kulturowe, które od wieków przekazuje z pokolenia na pokolenie. Ma to swoje odbicie w zwyczajach, rytuałach i wierzeniach, a przede wszystkim w bogactwie strojów ludowych. Wiele narodów dzieli się dodatkowo na podgrupy, właśnie ze względu na dominujący kolor ich stroju.


Nakrycie głowy, jako narodowy symbol

Stroje Thái – Białych i Czarnych -  zamieszkujących północno-zachodnie, górskie regiony kraju, są w zasadzie do siebie podobne. Z jednym wyjątkiem: w przypadku mniejszości etnicznej Thái đen (Czarni Thái) oryginalny i sympatyczny element wyróżniający stanowi tradycyjny szal piêu.  
Obecne warunki życia Thái różnią się znacznie od tych z przeszłości. Domy na palach zamiast strzechą kryte są obecnie dachówką albo blachą. Codzienne stroje też stały się bardziej praktyczne. Jedynie szal piêu pozostaje wciąż niezbędnym i niezmiennym elementem ubioru każdej kobiety Thái đen. 
Szal jest ręcznie tkany z bawełny i farbowany potem na kolor indygo. Tak przygotowany pas tkaniny jest zdobiony na końcach pięknymi, kolorowymi wzorami. Są trzy rodzaje wzorów: tà leo, cút piêu i sai peng. Tà leo broni przed złymi duchami i chroni duszę kobiety, która go nosi. Cut piêu wskazuje na szacunek do starszych, a sai peng symbolizuje miłość. 
 
Szale piêu ukazują szczególny talent kobiet Thái đen. Barwy i niepowtarzalne wzory są harmonijnie skomponowane. Widać tam błękit gór, złoto słońca i ryżu, różowy kolor kwiatów. Haftowane są nie tylko wzory geometryczne ale też ptaki i motyle, różne zwierzęta, motywy roślinne i księżyc. Każdy wzór pokazuje ścisły związek ludzi z przyrodą. Szal piêu to znacznie więcej, niż zwykłe nakrycie głowy – to również symbol religijny tego narodu.


Ćwiczenie czyni mistrza

Wszystkie kobiety Thái potrafią tkać i haftować. Gdyby któraś z dziewcząt nie potrafiła wykonać samodzielnie szala piêu, uznano by ją za leniwą, nie zwracałaby uwagi chłopaków i pewnie nie znalazła też męża.
Przygotowanie takiego szala zajmuje zwykle dwa do czterech tygodni, ponieważ kobiety zajmują się nimi tylko w czasie wolnym od pracy. Matki uczą swoje córki tkać i haftować już od wczesnego dzieciństwa. Jest to cały proces przygotowywania ich do samodzielnego życia. Dziewczęta w wieku 15-16 lat potrafią same wykonać szal piêu i wkrótce wyjdą za mąż. 
Kiedy dziewczyna wychodzi za mąż, musi samodzielnie utkać szale, aby podarować je rodzinie przyszłego męża. Teściowa otrzymuje zwykle szal piêu od swojej synowej w pierwszym dniu jej życia w domu męża. 


Szal dobry na każdą okazję

Kobiety Thái od wczesnych lat życia noszą to nakrycie głowy przy okazji świąt, wesela, a nawet pogrzebu. Kiedy umierają, szal jest chowany razem z nimi. 
Szal chroni od słońca i wiatru, grzeje w chłodne dni i służy jako ważna ozdoba podczas uroczystości albo tradycyjnych tańców. Takie okazje chłopcy wykorzystują, aby wyznać swoim wybrankom miłość, zabierając im szale. Kiedy dziewczyna podaruje szal chłopcu, znaczy to, że jest w nim zakochana.  
W dzisiejszych czasach szal piêu nadal odgrywa ważną rolę w życiu kobiet Czarnych Thái. Jest oryginalnym dziełem sztuki wykonanym zręcznymi rękami utalentowanych dziewczyn z górskiego narodu Thái đen. 

Piekiełko używa cookies i podobnych technologii

brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to czytaj więcej…

rozumiem